2011. június 12., vasárnap

Kamasz,

és ifjú felnőtt (így mondják?) koromban imádtam sütni. Minthogy több generáció élt egy tető alatt (összesen hat felnőtt és egy gyerek), anyám 10 tojásos piskóta alatti tortánál szóba sem állt velünk. Szóval az ember vagy sütött egy tisztességes nagy sütit, vagy inkább nem is állt neki. Képes voltam fél, egész délelőttöket a kalácskészítéssel tölteni. Két fajta piskóta, meg 3 fajta krém, szóval ráértem és élveztem vele pepecselni. Mi mindent kalácsnak hív(t)unk, a tortát, az aprósüteményt, a kelt kalácsot. Mindent. Ebben az időben egy nyarat cukrászinasként töltöttem, ahol főleg azt tanultam meg, hogy 20 tojást kézzel kikeverni még nehezebb, mint 10-et, illetve RENGETEG grillázst ettem.
Mindez azért jutott eszembe, mert tovább cetlitlenítem az asztalom, és most a kalácsrecepteket szortírozom. Érdekes módon mindegyik úgy kezdődik, hogy "gyors". Semmi  flanc, semmi bonyolultság, csak ami pikk-pakk.
Tegnap például gyors almás muffint készítettem (én elbírtam volna egy kicsit több almát benne, mondjuk közel a dupláját, de azért finom volt).Kerestem valami gyors tejfölös pitét, és közben ráakadtam a szegedi tejfölös lepény receptjére is. Mondjuk úgy emlékszem, hogy  túrót is tettek a krémbe, de ez már a kapros-túrós lepény. Ha hazamegyek elővadászom nagyanyám receptes könyvét, ott biztos megvan a családi autentikus recept, hisz ő(k), rengeteget készített(ék). Amolyan igazi, gyors, finom, alföldi süti.
Készítettem egy tejfölös kevert sütit is, de már nem tudom honnan töltöttem le.
A recept:  8 dkg margarint (én vajat használtam, mert a margarint igyekszem kerülni) 20 dkg cukorral habosra kevertem, beletettem 3 tojás sárgáját, 2 dl tejfölt, egy kevés sót, vaníliás cukrot, sütőport, 25 dkg lisztet, és jól kikevertem. Végül beletettem a felvert tojásfehérjét, és ment is be a sütőbe.
Készítettem továbbá almás browniet és szentjánoskenyeres sütit, de tettem rá egy kis mascarpones krémet is. Így nagyon finom volt! Ez utóbbi süti, márcsak azért is érdekes, mert gyerekkoromban a világból ki lehetett kergetni a rogacos (a c betűre kellene egy kis "v", hogy szerb cs- betűt kapjunk) gombóccal. Huh, de nem szerettem! De ennek most valahogy más az íze, nem olyan lehetetlenül erőteljes.
Minthogy a lány imádja a kakaós csúszómászót, gyakori nálunk a kakaós csiga.
Gyors és nagyon finom recept az almás kölessüti. Egyébként kölest nagyon sok formában használok. Készítettem kölestejet, kevertem bele reszelt almát, tört epret és kész is volt a desszert.
A férjem a napokban pedig almát, cseresznyét (cseresznye hiányában eper, paradicsom is használható, ezzel is kipróbáltuk, fimom) turmixolt össze, kevert bele egy kis tejfölt, mézzel (esetenként Nesquick kakaóval) ízesítette, egy kicsit behűtöttük, és ebéd utáni desszertnek nagyon finom volt. A lányom fagyis huncutságnak nevezte el.
Találtam még pár ismeretlen hős receptet, de rá nem tudok jönni mit lehet belőle sütni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése